وفاء عامر: "إحنا مش بنقدم حاجة غلط علشان نتوب عنها"

وفاء عامر: "إحنا مش بنقدم حاجة غلط علشان نتوب عنها"

بغداد - العالم الجديد

حلت الفنانة وفاء عامر ضيفة على برنامج التاسعة الذي تقدمه الإعلامية شافكي المنيري على القناة الأولى بالتلفزيون المصري، حيث تحدثت عن استنكارها من الفنانات اللاتي يعلنّ عن توبتهن عن الفن، مشيرة إلى أن الفنانين لا يفعلون شيئاً خطأ ليتوبوا وإنما يقدمون قيمة للمجتمع.   وأضافت وفاء "اللي بيتوبو
...

حلت الفنانة وفاء عامر ضيفة على برنامج التاسعة الذي تقدمه الإعلامية شافكي المنيري على القناة الأولى بالتلفزيون المصري، حيث تحدثت عن استنكارها من الفنانات اللاتي يعلنّ عن توبتهن عن الفن، مشيرة إلى أن الفنانين لا يفعلون شيئاً خطأ ليتوبوا وإنما يقدمون قيمة للمجتمع.

 

وأضافت وفاء "اللي بيتوبوا ويعتزلوا عملوا إيه علشان يتوبوا منه.. إحنا بنقدم قيمة للمجتمع.. إحنا في كل صلاة بنقول اللهم اغفر لنا وتب علينا وارحمنا".

 

وتابعت "أنا كنت بحضر دروس دينية والحجاب مش إننا نلبس طرحة بس.. الحجاب هو حجاب القلب واللسان.. والدروس الدينية فادتني لكن أنا مش باخد قرارات متسرعة لأن الإيمان محله القلب ومش بعتب على اللي بيلبس طرحة أنت حر ما لم تضر".

 

كما أكدت وفاء عامر أنها مثل أي سيدة مصرية، قائلة "أنا ست زي أي ست مصرية.. ست بيت في الأول والآخر ما يفرقش معايا يتريقوا لما بقول رز ومكرونة، هفضل أقول كده، إحنا بنشتغل كفانين ونستنى على فلوسنا مش عندنا الملايين والمليارات زي ما بيقولوا ما تسمعوش كلام حد.. إحنا زينا زيكم وبناكل زينا زيكم وبنقتصد زينا زيكم، وياما دقت على الراس طبول وهنفضل عايشين من خير بلدنا".

 

وفي سياق آخر، شبهت وفاء عامر، قصة كفاحها في الفن بقصة كفاح نجم كرة القدم محمد صلاح في الكرة، مشيرة إلى أنها تعجب به بسبب إصراره، موضحة "بحب محمد صلاح جدًا، يبعجبني فيه إصراره.. بحس إن فيا كتير أوي من قصة كفاحه… هو مشي من أحد الأندية الكبيرة وقالوا ما ينفعش وأنا مشوني من مسلسل بوابة الحلواني وقالوا ليا مش هتشتغلي وروحت بشنطة هدومي بسبب المنتج الفني لأنه شاف إني مش لايقة على الدور وروحت بيتي مشي".

 

وأضافت, دائمًا أقول للشباب، أنتم ما شفتوتش اللي شفناه في حياتنا، فجيلنا خاض رحلة طويلة جداً وأنا كفنانة أشعر بالناس جداً، ومطمئنة على الشعب المصري، وأعرف أنهم جدعان وولاد أصول جداً فالست بمئة رجل، والرجل بألف ذراع".

أخبار ذات صلة